Opatrně s výkladem
Jak se zorientovat v názvech tříd zatížení žlabů? Jednoduše. Číselné hodnoty v názvu třídy se vztahují ke zkušební síle v kilonewtonech (např. A 15 = 15 kN). To pak zhruba odpovídá pouze zkušebnímu statickému zatížení 1,5 tuny, které působí kolmo shora na obetonovaný žlab. Dejte si proto pozor na mylný výklad, že 1,5 tuny je reálné maximální zatížení koly - to totiž v praxi ovlivňuje mnoho faktorů jako intenzita pojezdu, typ instalace, působící dynamické síly apod.
Reálné maximální zatížení tak snadno může být i poloviční.
Například odvodňovací žlab třídy B 125 (zkušební síla 125 kN, statické zatížení zhruba 12,5 tuny) v praxi nemusí vydržet ani časté otáčení 7,5 tunových vozidel. Navíc použití žlabů třídy B v plochách, kde se v průběhu dne běžně pohybují jiná auta než osobní, nepovoluje ani samotná norma. Je tedy nutné použít žlaby třídy C 250. A teď už vzhůru na definice tříd a jejich účely použití.
Třída zatížení A 15 : Plochy pro pěší
Tihle žlaboví parťáci jsou skvělí pro oblasti, kde jde hlavně o lidi. Tedy odvodňovací žlaby v plochách s minimálním provozem, které zatěžují převážně chodci a cyklisté. A pokud stavíte rodinný dům a nejezdíte do garáže těžkým SUV, tato třída Vás určitě uspokojí také.
Použití:
- pěší zóny a chodníky výhradně pro chodce
- cyklostezky
- vjezdy do garáží rodinných domů, terasy a dvorky
- pěší lávky přes vodu nebo koleje
Uživatelé ploch:
- chodci
- cyklisté
- menší osobní vozy obyvatel rodinných domů
* v pěších zónách a na cyklostezkách pak věnujte pozornost možnému pojíždění vozy údržby
Třída zatížení B 125: Pro pomalá 4 kola
Když jde o plochy s lehkým a pomalejším provozem, jako parkoviště pro osobní auta, nebo chodníky a podchody ve veřejném prostoru, třída B je tady pro Vás. Lehce unese chodce a cyklisty a zvládne i pohyb osobních aut, například patrové garáže nebo parkovací zálivy v obytných zónách.
Použití:
- veřejná prostranství
- soukromé komunikace
- parkoviště hlavně pro osobní vozy
Uživatelé ploch:
- motocykly
- veškerá osobní vozidla
- dodávky
Třída zatížení C 250: Veřejné plochy a střední frekvence
Tady už začíná jít do tuhého. Třída C je skvělá pro místa s pravidelným provozem aut i tam, kde občas projedou lehčí náklaďáky. Spolehlivě odvodní zpevněné nepojížděné krajnice, parky, autoservisy i větší parkoviště v nákupních centrech.
Použití:
- veřejné a komerční plochy se středním provozem
- větší parkoviště (supermarkety, nákupní střediska)
- podélně podél obruby v obcích
Uživatelé ploch:
- lehčí obytné a nákladní automobily (do 7,5 t)
Třída zatížení D 400: Vozovky i komerční areály
Tohle už je něco! Když nemáte rádi nepříjemná překvapení, s třídou D to máte v suchu. Odvodňovací žlaby této třídy už zvládnou hustší provoz a všechny kategorie vozů. Jakákoli parkoviště, čerpací stanice a vozovky obecně jsou pro ně hračkou.
Použití:
- čerpací stanice
- logistické areály
- komerční plochy
- autobusové nádraží
- příčné odvodnění vozovek
Uživatelé ploch:
- silniční vozidla všech kategorií
* od této třídy výše je zásadní zvolit přiměřeně robustní konstrukci žlabů podle intenzity působících sil
Třída zatížení E 600: Vysoká dynamika a velké síly
Velmi častý provoz těžkých vozidel už většinou znamená, že potřebujete žlaby třídy E. Používají se všude tam, kde se přenáší na žlaby velké zatížení koly a působí větší dynamické síly, například plochy s častým otáčením těžkých vozidel a manipulační techniky.
Použití:
- průmyslové areály a překladiště
- záchytná parkoviště pro kamiony
- železniční přejezdy na silnicích 1. třídy
- přístavy a doky
Uživatelé ploch:
- těžké nákladní vozy
- větší vysokozdvižné vozíky
Třída zatížení F 900: Ultimátní siláci
O třídě F mluvíme, když jde o plochy vystavené extrémně vysokému zatížení kol a opravdu vysokým dynamickým silám, např. provozní plochy na letištích, překladiště kontejnerů a závodní okruhy.
Použití:
- provozní letištní plochy
- kontejnerové terminály
- závodní dráhy
Uživatelé ploch:
- letadla
- závodní automobily
- jeřáby
- kontejnerové překladače
Nikdy nevybírám žlab jen podle třídy
Výběr a specifikace správného žlabu by za žádných okolností neměli vycházet pouze z únosnosti. Existuje spousta dalších faktorů týkajících se například umístění a oblasti použití. Ty pak zásadně ovlivňují funkčnost i životnost celého odvodňovacího systému. Jsou to například:
- přítomnost a intenzita dynamických sil
- frekvence a rychlost provozu
- způsob pojíždění (brzdění, odbočování, zrychlování, křižování...)
- umístění u objektů (obrubníky, fasády, krajinné prvky...)
- faktory vnějšího prostředí (soli, agresivní chemie...)
- a mnoho dalšího
Extrémní instalace a individuální přístup
Třídy zatížení podle normy ČSN EN 1433 jsou pro většinu instalací dostačující. V případě ploch s velmi vysokým dynamickým zatížením a/nebo výjimečně těžkým provozem ale vždy musíme pečlivě zvážit místní situaci na základě všech vstupních dat. Je potřeba zohlednit celou řadu výše uvedených faktorů a pro výpočty použít jiné modely zatížení. Také je dobré promyslet případnou ocelovou výztuž obetonávky a dilatační spáry ještě před samotnou instalací.
Proto Vám jsou obzvláště v těchto případech k dispozici naši projektoví technici, specialisté na odvodnění.
No, a je to. Když tedy budete mít na stole další projekt se žlaby, pamatujte na tu správnou třídu zatížení a ozvěte se. Rádi Vám v Benefitu poradíme a dodáme ten správný žlab, ať potřebujete odvodnit chodníček kolem domu, nebo kompletní žlabový systém pro rušné překladiště. Tak na odvodněnou! 😊