![Letiště Krakow Balice Letiště Krakow Balice](/data/filecache/38/ps_2023_lotnisko-krakow-balica-m-4.jpg)
Rozšíření odbavovací plochy na letišti Kraków Balice
Letiště Krakov-Balice je s rozlohou 310 hektarů největší regionální letiště v Polsku. Nachází se 11 km západně od Krakova a jeho odbavovací plocha o rozloze 90 000 m2 pojme až 23 letadel. Letiště Jana Pavla II. zavedlo řadu opatření v péči o životní prostředí, včetně komplexního hospodaření s dešťovou a odpadovou vodou. Jedním z cílů je efektivní provoz a modernizace odvodnění, které navíc chrání přírodu před znečištěním.
Použité produkty
- 1545 m žlabů FASERFIX GUGIBLOC+ 300
- 32 vpustí FASERFIX GUGIBLOC+
Moderní letiště a neustálé inovace
Nárůst poptávky po osobní letecké dopravě vede k investicím do zvýšení kapacity a zlepšení bezpečnosti i komfortu. Každoročně vznikají nové plány na jeho rozšíření a modernizaci. V současné době se plánují a realizují investice jako například:
-
rozšíření budovy terminálu pro cestující,
-
výstavba nového nákladního terminálu,
-
rozšíření parkovišť,
-
výstavba nových odbavovacích a odmrazovacích ploch.
Plánuje se také výstavba nové vzletové a přistávací dráhy. Všechny tyto investice vyžadují také výstavbu související infrastruktury, včetně povrchového odvodnění a hospodaření s dešťovou vodou.
Rozšíření odbavovací plochy v západní části
V roce 2023 byla uvedena do provozu rozšířená odbavovací plocha pro letadla PPS v západní části. Společnost HAURATON měla možnost spolupracovat projektu od samého počátku. Jednalo se o :
- spolupráci při tvorbě projektové dokumentace,
- výběr liniových odvodňovacích systémů,
- koncepce zabudování odvodnění do betonové desky.
![Letištní plochy jsou opravdu obrovské Letištní plochy jsou opravdu obrovské](/data/filecache/59/ps_2023_lotnisko-krakow-balica-m-13.jpg)
![Bezpečně odvodněná plocha je základem nejen na letišti Bezpečně odvodněná plocha je základem nejen na letišti](/data/filecache/45/ps_2023_lotnisko-krakow-balica-m-11.jpg)
Výzvy projektu
Projektanti měli za úkol navrhnout obrovské betonové plochy, po kterých budou v budoucnu pojíždět největší osobní letadla na světě. Proto bylo nutné navrhnout bezpečné a co nejtrvanlivější řešení nejen pro betonové desky, ale i pro celou infrastrukturu letiště.
Klíčové požadavky
Díky mnoha referencím z letištních staveb v Polsku i ve světě kolegové v HAURATON navrhnuli liniový odvodňovací systém, který splňoval požadavky projektantů i investora. Klíčové bylo zajistit, aby systém měl správnou hydrauliku umožňující rychlý odtok dešťové vody z letištní plochy a zároveň splňoval požadovanou třídu zatížení F900. Ve fázi návrhu, ještě před zadáním zakázky, bylo vypracováno několik konceptů, které zohledňovaly různé možné systémy liniového odvodnění, jež by bylo možné použít.
![Žlaby FF TRAFFIC GUGIBLOC+ před zabudováním Žlaby FF TRAFFIC GUGIBLOC+ před zabudováním](/data/filecache/83/ps_2023_lotnisko-krakow-balica-m-17.jpg)
![Žlab GUGIBLOC+ Žlab GUGIBLOC+](/data/filecache/53/FASERFIX-TRAFFIC%2B.jpg)
Vybrané řešení
Konečnou volbou byl kompletní systém liniového odvodnění TRAFFIC GUGIBLOC+ 300 s ve třídě F900, v prefabrikovaném železobetonovém pouzdře a betonové vpusti přizpůsobené na míru. Nejdůležitějšími vlastnostmi dodaného odvodňovacího systému jsou:
- nevyšší třída F900, doložená několika zkouškami v technickém institutu
- monolitická konstrukce žlabu s prefabrikovanou železobetonovou obetonávkou
- použití vysoce kvalitního betonu C50/60, ještě lepš než vyžaduje norma
- dostupnost prefabrikovaných prvků v délkách 1,0a 4,0 bm
- 0 % nasákavost
- velká hydraulická kapacita a vtokový průřez, což umožňuje rychlý odtok vody z povrchu
Použití žlabů s obetonávkou z výroby výrazně urychlilo a usnadnilo montážní práce celého liniového odvodňovacího systému. Navíc se na staveniště dodaly na míru upravené systémové šachty s kalovou jímkou a odtoky DN400 předpřipravené k napojení na kanalizaci.
Pro investora, projektanty a dodavatele stavby bylo velmi důležité použít systémy renomovaného výrobce se zkušenostmi s podobnými projekty. Díky referencím v oblasti výstavby letišť v Polsku, ale i ve světě, to právě žlaby HAURATON umožnily. Projekt modernizace Mezinárodního letiště Jana Pavla II. v Krakově - Balicích se tak zařadil k dalším světovým referencím na přední místa.
Nemusíte zrovna stavět letiště, abyste využili našich zkušeností se žlaby. Nerozlišujeme velikost zakázky a každý je pro nás stejně důležitý. Ozvěte se nám a přesvědčte se sami.