Podívejme se například na nominální šířku NW 150 a třídu zatížení D 400. Zde má značka HAURATON ve své nabídce celkem 6 typů žlabů. Jejich základní cenový rozptyl se pohybuje od cca 4 do 20 tisíc korun. Pokud nebereme v úvahu různý design, použité materiály nebo povrchovou úpravu krytů, proč by měl člověk nad volbou žlabu přemýšlet, když se jednoduše nabízí vždy sáhnout po té nejlevnější variantě, která splňuje požadavek na šířku a třídu zatížení.
Najednou je tu rozdíl patrný na první pohled! Norma ČSN EN 1433 totiž definuje třídou zatížení skupiny výrobků vhodných pro instalaci na určitých místech liniové stavby. Jinými slovy, kde lze v komunikaci žlab použít. Norma však nijak nedefinuje životnost nebo frekvenci pojezdu, tedy jak dlouho tam bude žlab sloužit. A jak si jistě dokážete sami představit, je opravdu propastný rozdíl mezi slepou uličkou v bytovkách v obytné zóně a například dobrzďovacím pruhem před čerpací stanicí na dálnici.
Když to „napasujeme“ na typy žlabů výše: je cenový nesmysl dávat superodolný, téměř nezničitelný, ale dražší žlab FASERFIX BIG SLG do uličky u bytovek a konstrukční hazard instalovat méně odolný, lehčí, ale levnější RECYFIX PLUS X napříč zmíněným dobrzďovacím pruhem na dálnici, kde stovky aut denně zpomalují ze 130 na 40 km/hod.
Můžeme říct, že životnost správně zabudovaného liniového žlabu by neměla být slabým článkem standardní životnosti povrchu komunikace, ve kterém je zabudovaný. Správná volba jeho typu s ohledem na místo instalace je tedy zásadní, minimálně pro ty, kteří neohraničují životnost svého díla pouze několikaletou zárukou :) Výrobci se tedy nezbláznili, pouze nám dávají možnost volby použít ten pravý žlab pro danou frekvenci pojezdu a optimální životnost žlabů.
-
Ukázka žlabů FASERFIX KS Trojhalí Ostrava v roce 2011 a 2020
-
Ukázka žlabů FASERFIX SUPER Hasičárna, Weil am Rhein rok 2010 a 2020